Az izraeli választások finisében nem lehetnek névtelen politikai hirdetések a Facebookon

Március közepétől tilos lesz anonim módon az izraeli választásokra vonatkozó politikai tárgyú hirdetéseket elhelyezni a Facebookon.
A Facebook képviselője elmondta, hogy csakis személyazonosságuk ellenőrzése és nyilvánossá tétele után helyezhetnek el a hirdetők az izraeli választások előtti utolsó három héten politikai tartalmú reklámokat, hogy ezzel is segítsék a választások tisztaságát.
Az új, átláthatóságot biztosító szabályozás nem fogja ellenőrzi a közölt állítások tartalmát, de pontosan követni lehet majd, hogy ki a felelős az adott állítás nyilvánossá tételéért.
A világ más pontjain, korábban, a parlamenti választásokat megelőző időszakban a Facebook politikai hirdetések tartalmát, igazsághoz való viszonyát is ellenőriztette alkalmazottjaival, de Izraelben erre nem kerül sor, és így elvileg megmarad a fake news, a hamis hírek közzétételének lehetősége.
A politikai hirdetések átláthatóságát szolgáló szabályokat az amerikai, a brazíliai és az egyesült királyságbeli választások idejére dolgozták ki a Facebook szakemberei, ez lehetővé tette, hogy a fogyasztók megtudják, ki vagy mely párt fizetett az egyes hirdetésekért.
A politikai hirdetéseket hét évig egy nyilvános, ellenőrizhető adatbázisban őrzik, amelyből kiderül, hogy ki, mikor, és mennyi pénzért jelentette meg, és melyik országból fizettek érte.
A Facebook ezzel biztosítja, hogy csakis izraeliek helyezhessenek el az izraeli választásokra az egyes jelölteket, politikai pártokat, vagy egyes pártok szlogenjeit népszerűsítő reklámokat.
Az izraeli választásokat nagyban befolyásolhatja amúgy is egy másik tényező, hiszen Benjamin Netanjahu ellen három ügyben nyomoztak, melyek közül a legsúlyosabb a megvesztegetés. Ezért akár tíz év börtönt is kaphat. A kormányfőt a főügyész hamarosan meghallgatja, utána dönt a vádemelésről. Netanjahu hosszú politikai pályafutása alatt több válságot is túlélt, de elemzők szerint most minden eddiginél nagyobb bajban van.

2019, márc, 03